یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران گفت: شهرداری تهران به اعتماد تک تک شهروندان برای مشارکت در بحث ارتقای کیفی و پیشبرد سریع پروژه‌های شهری نیازمند است.

دکتر محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح 108 پروژه عمرانی، ترافیکی، اجتماعی، فرهنگی و خدمات شهری شهرداری منطقه 6 افزود: پس از چند سال حضور در شهرداری تهران می‌توانم این موضوع را مطرح کنم که شاید اصلی‌ترین مشکل شهرداری، فعالیت‌های عمرانی، کارهای خدماتی و ترافیکی نبوده و به باور من اصلی‌ترین مشکل شهر تهران، جلب اعتماد مردم به کارکرد شهرداری است.

وی ادامه داد: مشکلات حمل‌ونقل و ترافیک و خدمات شهری با اعتماد مردم سریع‌تر مرتفع می‌شود؛ چرا که معتقدم مردم شهر تهران این حس را دارند که شهرداری عملکرد مطلوبی در بحث خدمات شهری و رفع معضل ترافیک به انجام رسانیده و تا امروز فعالیت‌های چشمگیری به ثمر رسیده است. مهم‌ترین مشکلی که در شهر تهران وجود دارد این است که مدیریت شهری نتوانسته اعتماد مردم از همه قشرها را نسبت به مجموعه شهرداری جلب کند که این مهم‌ترین چالش شهرداری است.

او با اشاره به اینکه یک سابقه ذهنی از سال‌ها پیش در ذهن مردم ایجاد شده که فکر می‌کنند بلدیه،  نظمیه و عدلیه کارکردش تنها خالی کردن جیب و سختی رساندن به آنهاست، گفت: باید این سابقه ذهنی را برطرف ‌سازیم.

اگر اعتماد مردم به شهرداری جلب شود تک تک شهروندان از گرایش مشارکت با شهرداری دریغ نخواهند کرد و بدین صورت، کارها در شهرداری ارتقا می‌یابد. از این پس برای بهتر زندگی کردن در شهر تهران نیازمندیم تک‌تک مردم در عرصه‌های عمرانی، خدماتی، اوقات فراغت،  درآمد،  هزینه‌ها و... به شهرداری کمک کنند.

قالیباف ادامه داد: برخی از مسافرانی که از خارج از تهران و یا خارج از کشور به تهران می‌آیند بر این اعتقادند که شهر تهران تمیز است. این در حالی است که شهرداری تهران در روز 7هزار و 500 تن زباله در سطح شهر جمع‌آوری می‌کند. در سال همت مضاعف و کار مضاعف، ما به اعتماد مردم برای افزایش مشارکت و بهبود اقدامات در شهرداری تهران نیازمندیم.

شهردار شهر تهران همچنین برپایی نمایشگاه گل و گیاه را فرصت خوبی برای شهروندان تهرانی دانست و گفت: چنانچه در پارک‌ها گلدان و خاک برای استفاده عمومی وجود داشته باشد،  مطلوب است مردم به پارک‌ها مراجعه کنند و گلدان و خاک بگیرند و پشت پنجره خانه‌هایشان قرار دهند تا چهره شهر زیبا شود.

وی با اشاره به ایام فاطمیه خاطرنشان کرد: تک‌تک شهروندان تهرانی محب اهل‌بیت بوده و بسیار مطلوب است اگر مردم در روز شهادت حضرت زهرا(س) پارچه سیاهی بالای در منازلشان نصب کنند و یا اینکه از شهرداری به‌صورت رایگان دریافت کنند تا نشان دهیم تهران در این روز عزادار است و یا در روزهای جشن و شادی پرچم 3رنگ کشورمان بر سر در خانه‌ها نصب شود که این کار با مشارکت مردم امکان‌پذیر است.

قالیباف با تاکید بر اعتماد‌سازی در مجموعه شهری گفت: اگر در مجموعه شهری اعتماد وجود داشته باشد هیچ شهروندی گرسنه سر بر بالین نمی‌گذارد؛ چرا که افراد با درآمد بالا اگر مطمئن باشند که هزینه‌های کمک آنها به افراد ناتوان می‌رسد، هیچ فقیری در شهر نخواهیم داشت. در سطح شهر تهران بالغ بر 2 هزار نفر بی‌خانمان وجود دارد.

این افراد باید اسکان یابند. هدف شهرداری تهران این است که بدون درنظر گرفتن سابقه این افراد آنان را اسکان دهد؛ چرا که معتقدیم این افراد انسان هستند و به گردن ما حق دارند.

انتصاب فرماندار به جای شهردار منطقه؛ یک نکته انحرافی

شهردار تهران در حاشیه این مراسم، درباره موضوع انتخاب 22 فرماندار برای تهران که از سوی هیأت دولت مطرح شده،  گفت: بنده به‌عنوان شهردار تهران از این موضوع مطلع نیستم و در حد رسانه‌ها در جریان موضوع قرار دارم اما این یک موضوع انحرافی است و مشکلی را در شهر حل نمی‌کند.

قالیباف در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب،  افزود: من به‌عنوان شهردار تهران تا‌کنون هیچ‌چیز مکتوبی را به‌عنوان مصوبه از سوی مراجع قانونی در این رابطه رویت نکرده‌ام.
به گفته وی، تقسیمات کشوری بحث خود را دارد،  موضوع اداره شهر مانند مترو برعهده شهرداری است و بحث انتخاب فرماندار برای 22 منطقه تهران یک موضوع انحرافی است که مشکلی را در شهر حل نمی‌کند.

شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که استاندار اعلام کرده برای اجرای این کار مصوبه قانونی وجود دارد، گفت: بنده مطلع نیستم و بنا بر این نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

دکتر قالیباف در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر فرونشست زمین در میدان منیریه یادآور شد: در حال احداث ایستگاه مترو در آن محدوده هستیم و با مشکلات جدی در تأسیسات زیرزمینی مواجهیم که اگر شما از نزدیک این حفره را مشاهده کنید، کابل‌های آب، برق، مخابرات و گاز را می‌بینید که از آن عبور کرده‌ است.

وی با اشاره به اینکه نشت آب در این محدوده، خردگی ایجاد کرده، بیان کرد: بامداد دیروز زمین در این محدوده فرونشست ولی خوشبختانه این حادثه خسارت جانی در بر نداشته است.

شهردار تهران افزود: به‌خاطر نشت آب، ترکیدگی لوله گاز نیز داشته‌ایم که از نخستین ساعات بامداد دیروز عملیات آغاز شده تا هر چه زودتر راه باز شود.قالیباف با بیان اینکه در سطح تهران 25 درصد نشتی آب وجود دارد، گفت: مکاتباتی در این زمینه انجام و اعلام شده که نشتی آب وجود دارد.

وی در ادامه مهم‌ترین مشکل منطقه 6 را افزایش ساخت مراکز تجاری و کاهش سکونتگاه‌ها دانست و تصریح کرد: باید این مشکل با تصمیم‌گیری‌های مناسب به‌زودی مرتفع شود.
قالیباف افزود: این منطقه جزء مناطق خوب شهر است. مهم‌ترین مشکلات در این منطقه، حجم کارهای اداری، ترافیک سنگین و افزایش ساخت مراکز تجاری و کاهش سکونتگاه‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: در این منطقه نباید به‌گونه‌ای پیش رویم که با کاهش سکونتگاه‌ها مواجه شویم؛ چرا که این اقدام در آینده مشکل‌ساز خواهد شد. قالیباف اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات این منطقه نبود‌ مراکز ورزشی است که در این زمینه در حال خریداری زمین برای ساخت مراکز ورزشی هستیم.

افتتاح 108 پروژه شهری در مرکز تهران

مراسم افتتاح 108 پروژه عمرانی و خدمات شهری در منطقه 6 شهرداری تهران روز گذشته با حضور دکتر قالیباف برگزار شد. اکثر پروژه‌های عمرانی، ترافیکی، اجتماعی، فرهنگی و خدمات شهری با حضور شهردار افتتاح شد و مابقی توسط نخبگان، شورایاران و فرهنگی‌ها افتتاح می‌شود.

به گفته مصطفی سلیمی، شهردار منطقه 6 کلیه ساختمان‌های شهرداری در این منطقه که پیش از این استیجاری بوده، از این به بعد متعلق به‌خود شهرداری شده و استیجاری نیست که این اقدام از لحاظ مالی صرفه جویی مطلوب تری را سبب شده است.

وی گفت: تا‌کنون در منطقه 6،  91 هزار درخت کاشته شده و 72 کیلومتر از مساحت‌های فضای سبز این منطقه به‌صورت آبیاری مکانیزه به انجام رسیده است. برای سال‌جاری 107 کیلومتر فضای سبز منطقه را برای آبیاری مکانیزه درنظر گرفتیم و همچنین در ارتباط با تملک غیرقانونی برخی ساختمان‌ها با استناد به اصول 147 و 148 این ساختمان‌ها باز پس گرفته شده و به پارک و بوستان تبدیل شده است.

منطقه 6 در میان دیگر مناطق در حوزه مترو و اتوبوس‌های تندرو بیشترین سهم را دارا بوده و در این خصوص برای راه‌اندازی مترو 57 میلیارد تومان املاک خریداری کرده است. سلیمی با بیان اینکه تاکنون 82 میلیارد تومان پروانه برای ساخت و ساز و اعتبارات مترو تخصیص یافته گفت: ایستگاه‌های جدید معین شده که تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر 107500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز